ورود به سیستم جوابدهی آزمایشگاه یزدانپناه (یاسوج)
نام کاربری :
رمز ورود :

ورود به سیستم جوابدهی آزمایشگاه یزدانپناه (بهبود)
نام کاربری :
رمز ورود :

جستجو بر اساس نام آزمایش

جستجوی آزمایشات
راهنمای نگهداری و انتقال نمونه

شرايط نگهداري و انتقال نمونه مايعات بدن

  •  نمونه ها باید دارای برچسب و مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ، سن بیمار و شرح حال کامل باشد.
  • تمامی نمونه‌ها در لوله‌های درب بسته بطوریکه اطمینان از نشت نکردن لوله‌ها وجود داشته باشد، ارسال گردد.
  • نمونه مایعات بدن مانند CSF، پلور و آسیت باید در لوله‌های استریل درب پیچ دار گرفته شود و از گذاشتن پنبه به بعنوان درب لوله جدا خودداری شود.
  • نمونه‌هاي لخته يا هموليز شده براي انجام تست بر روي مايع مغزي - نخاعي مناسب نيستند مگر در شرايطي كه نمونه‌گيري مجدد از بيمار امكان‌پذير نباشد.
  • تست‌هاي تشخيصي بر روي نمونه مايعات بدن بايد در كمترين زمان ممكن بعد از نمونه‌گيري انجام شود. شمارش سلولي CSFحداكثر تا يك تا دو ساعت بعد از جمع آوري نمونه انجام گيرد.
  • نمونه‌هاي مربوط به بيوشيمي و شمارش سلولي مايعات سروزي به مدت ۲۴ ساعت در يخچال قابل نگهداري هستند.
  • نمونه‌هاي مربوط به ميكروب‌شناسي و كشت باكتري CSF نبايد داخل يخچال گذاشته شوند. اما برای آزمایش‌های مولکولی مانعی در این زمینه وجود ندارد.
  • نمونه همه مايعات بدن بايد در دماي اتاق و در عرض يك ساعت به آزمايشگاه منتقل شوند.
  • نكته مهم: در صورت مشكوك بودن به مننژيت باكتريايي و درخواست کشت نمونه، انتقال بايد حتما در دمای اتاق (دماهای پایین تر مناسب نمی باشند) انجام گیرد، ولی برای آزمایش‌های مولکولی انتقال نمونه در دماهای پایین تر بلامانع است. در غير اين صورت براي انتقال نمونه لطفا به ترتيب زير عمل شود:
 ۱. در برگه درخواست، مشخصات بيمار، آزمايش هاي در خواستي، تاريخ و ساعت نمونه گيري، نوع نمونه و همچنين ماده ضد انعقاد مورد استفاده را درج نماييد
۲. برچسب هر لوله شامل شماره لوله، نام بيمار، تاريخ و ساعت نمونه گيري را بر روي هر لوله بچسبانيد.

۳. نمونه را داخل لوله فالکن گذاشته سپس در كيسه فريزر يا زيپ كيپ قرار داده، درب آن را ببنديد.

۴. نمونه را داخل ظرف مخصوص یا کلمن در كنار كيسه يخ قرار داده و درب آن را محکم بسته و از بسته بودن آن اطمینان حاصل کنید. از قرار دادن مستقیم نمونه‌ها روی یخ با تماس با ایس پک و انتقال ان بدون رعایت زنجیره سرد جلوگیری شود.

۵.  نمونه را در اسرع وقت به آزمايشگاه ارسال كنيد. در صورت ارسال توسط پیک یا همراه بیمار توضیح لازم راجع به دقت در حمل و تسریع در رسانیدن نمونه به ازمایشگاه انجام شود.

                   با تشکر از آزمایشگاه پیوند تهران