ورود به سیستم جوابدهی آزمایشگاه یزدانپناه (یاسوج)
نام کاربری :
رمز ورود :

ورود به سیستم جوابدهی آزمایشگاه یزدانپناه (بهبود)
نام کاربری :
رمز ورود :

جستجو بر اساس نام آزمایش

جستجوی آزمایشات
چگونگی ناشتایی

راهنمای ناشتایی جهت انجام آزمایش‌ها

 

مقدمه 

    خطاهای آزمایشگاهی در سه مرحله قبل از انجام آزمایش، انجام آزمایش و بعد از انجام آزمایش اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین خطاها مربوط به مرحله قبل از انجام آزمایش می‌باشد مانند شرایط آماده‌سازی بیمار، نگهداری و انتقال نمونه و ... برای پیشگیری از این گونه خطاها، آزمایشگاه  راهنماهای مختلفی را برای مراجعین محترم تهیه نموده که حضورتان ارائه می‌گردد. رعایت شرایط ذکر شده در این راهنما در اخذ نتایج صحیح و مقایسه آن با مقادیر طبیعی به منظور تشخیص و درمان مناسب توسط پزشکان محترم مفید می‌باشد.

راهنمای شرایط ناشتایی برای انجام آزمایش

رعایت شرایط ناشتایی برای انجام برخی از آزمایش‌ها مانند آزمایش قند خون، تست تحمل گلوکز، تری‌گلیسرید، فسفر و ... الزامی می‌باشد،  زیرا خوردن غذا می‌تواند منجر به تغییر در مقادیر آزمایش‌های فوق گردد. اگر پزشک شما یا همکار ما در آزمایشگاه از شما بخواهند که در وضعیت ناشتا برای انجام آزمایش مراجعه نمایید، لطفاً این موارد را رعایت کنید:

1- هشت ساعت قبل از مراجعه به آزمایشگاه برای آزمایش قند ناشتا هیچ غذا یا آشامیدنی (به جز آب) نخورید. این مدت زمان ناشتایی، توصیه شده در شب است که فعالیت‌های بدن به حداقل می‌رسد و در این حالت بیمار در شرایط مناسب نمونه‌گیری در صبح قرار خواهد گرفت.

2- در صورتیکه آزمایش‌های مربوط به چربی خون مثل تری‌گلیسرید برای شما در خواست شده باشد مدت زمان ناشتایی(12-10) ساعت است.

3- از نوشیدن آب میوه، چای و قهوه در طول مدت ناشتایی خودداری کنید. نوشیدن آب بلا مانع است، مگر آنکه محدودیت در مصرف آب توسط پزشک تذکر داده شده باشد.

4- در طول مدت ناشتایی از مصرف دخانیات، جویدن آدامس و تمرین بدنی و ورزش پرهیز نمایید. این موارد ممکن است منجر به تحریک سیستم گوارش و عضلانی و تغییر در نتایج آزمایش شود.

5- بعد از نمونه‌گیری شما می‌توانید رژیم غذایی عادی و فعالیت روزانه خود را شروع کنید.